Opet taj huncut Budicki

IZLOŽBA

mjesto održavanja: Tehnički muzej, Savska cesta 18, Zagreb
datum početka/završetka: 10.09.2008. / 12.10.2008.
radno vrijeme: utorak - petak: 9 - 17; subota i nedjelja: 9 - 13; ponedjeljkom i blagdanom: zatvoreno
autor stručne koncepcije: Neda Staklarević
autor likovnog postava: Nataša Popović
organizator: Tehnički muzej

Na deset prigodnih samostojećih panoa predstavljena je uloga Ferdinanda Budickog u nastajanju motorizacije u gradu Zagrebu. Kakav je već bio, dobio je naziv huncut, što bismo preveli vragolan u pozitivnom smislu, osoba koja se bavila raznoraznim poslovima i vještinama vezanim za prometna sredstva u gradu Zagrebu. Već 1897. proputovao je Europu i sjevernu Afriku biciklom, da bi se 1901. pojavio svojim automobilom marke Opel iz Beča u Zagrebu.

Ferdinand Budicki, trgovac i bravar koji je kao građanin Zagreba prvi došao s automobilom marke Opel u mjesecu travnju 1901 te uzbudio do tada uspavani Zagreb kojim su prometovali konji i pješaci.Ferdinand Budicki, trgovac i bravar koji je kao građanin Zagreba prvi došao s automobilom marke Opel u mjesecu travnju 1901 te uzbudio do tada uspavani Zagreb kojim su prometovali konji i pješaci.Ferdinand Budicki rođen je 1871. u Zagrebu, od oca Ferdinanda i majke Marije (rođene Panian). Potječe iz ugledne zagrebačke obrtničke obitelji. Drugi razred realke završio je u Rakovcu. Nastavlja s izučavanjem bravarskog zanata. Nadopunjuje stečena znanja u inozemstvu izučavajući mehanički obrt. U Beču sastavlja vlastiti bicikl. 1897. za osam mjeseci prevaljuje biciklom 17 323 km proputovavši pri tome gotovo čitavu Evropu i sjevernu Afriku. Ggodine 1902. pouzdano se zna da je došao motorkotačem iz Beča u Zagreb, a 1905. u društvu natporučnika Mukija Mannsbarta, Rudolfa Kraala i Mirka Bothea poletio je balonom Turul. Spustili su se kod Mraclina pokraj Velike Gorice. Iako ne postoje autentični podaci, smatra se da je 1901. dovezao iz Beča prvi automobil u Zagreb. U tvrtki Opel & Beyschlag, koja postoji i danas, kupio je rabljeni automobil marke Opel star dvije godine za 4000 kruna. Na međunarodnoj izložbi automobila u Berlinu 1899. taj automobil bio je nagrađen prvom nagradom.

 

Automobil je imao jednocilindrični motor ugrađen straga, snage 3,5 KS (2,6 kW) pri 650 0/min, obujma 1545 ccm, mase 520 kg. Prijenos snage vršio se preko lanca na stražnje kotače. Najveća brzina mu je iznosila 20 km/h. Potrošnja goriva iznosila je 10 l/100 km. Da bi došao u Zagreb svu neophodnu poduku o vožnji automobilom dobio je od gospodina Beyschlaga na stazi Pratera u Beču. Dodatnu obuku stekao je promatrajući vožnju u električnom tramvaju, smjestivši se iza samog vozača. U Zagreb je došao za dva dana. Iz razgovora Ferdinanda Budickog doznajemo: Pogotovu su se plašili konji, a ni s ljudima tada nije bilo lahko! Nije bilo anlasera, pa smo se mučili kurblanjem. Zarađeni su mnogobrojni žuljevi dok se nije pojavila iskra. Nije bilo rezervnih kotača. Kotač se mogao skinuti samo u radionici. Zračnica se krpala samo na cesti. Automobili su tada trošili puno više ulja. Uopće nisu imala stakla niti krova pa smo bili mokri. Volan je bio izravno spojen s prvim kotačima. Motor je imao cilindar i veliki otvoreni zamašnjak. Najveća brzina iznosila je 30 km/h. Prednji kotači bili su mali, a stražnji veliki. F. Budicki je jedan od osnivača prvog Hrvatskog automobilskog kluba osnovanog 1906. Iako je Ferdinand Budicki 28. kolovoza 1901. dobio svjedodžbu za upravljanje automobilom u Beču,  ponovno je morao polagati vozački ispit 27. srpnja 1910. i u Zagrebu, ishodivši pri tome vozačku dozvolu pod rednim brojem 1.

 

Iz intervjua s gospodinom Budickim objavljenim u Novostima 4. ožujka 1938. doznajemo da je on:

Dana 1. ožujka 1898. otvorio trgovinu bicikla i šivaćih strojeva K touristu uz već postojeću mehaničku radionicu. Prva trgovina nalazila se u Mavrovskoj ulici br. 24, sadašnjoj Masarykovoj, u kući Dioničke tiskare. Tadašnji Zagreb je uz tu imao još samo dvije trgovine biciklima. Jednoj je vlasnik bio Dirnbacher, a drugoj Droftinac.  Nakon godinu dana proširuje posao fonografima i gramofonima, a malo kasnije automobilima i motorkotačima. Godine 1902. trgovinu seli u Ilicu 25. To je bila kuća na uglu Ilice i Gundulićeve ulice, vlasništvo dr. Hönigsberga. Zbog rušenja spomenute zgrade seli se privremeno na Preradovićev trg u kuću Prve hrvatske štedionice. Ponovno proširuje trgovinu na Jelačićevu trgu br. 7. Prvo automobilsko generalno zastupstvo automobila Ford za Hrvatsku i Slavoniju preuzima 1910. Zastupnik Forda bio je punih osamnaest godina. Godine 1929. uvodi prve taksimetre i prve autobuse koji su vozili na relaciji Zagreb - Sv. Ivan Zelina, zatim Zagreb - Šestine, od centra prema Pivovari, prema Maksimiru i Mirogoju. Zbog ratnih zbivanja 1917. napušta trgovinu na Jelačićevu trgu. i seli u Hatzovu br. 10, tada Ulicu Jadranskog osiguravajućeg društva. Nadolazeća svjetska kriza 1929. prisiljava Budickog da napusti trgovinu automobilima. Zadržava samo mehaničku radionicu. Svojim poduzetnim duhom učinio je mnogo za napredak našega biciklističkog i automobilističkog sporta.

povratak